مشخصه های ارتباطات گروهی در کانون فرهنگی رهپویان وصال شیراز
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه امام صادق علیه السلام - دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی
- نویسنده حامد آثاری
- استاد راهنما مهدی محسنیان راد حسام الدین آشنا
- سال انتشار 1392
چکیده
این پژوهش به مطالعه مشخصه های ارتباطات گروهی در کانون فرهنگی رهپویان وصال شیراز می پردازد. کانون فرهنگی رهپویان وصال شیراز در سال 1376 توسط تعدادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی در این شهر تأسیس گردید. پس از گذشت سه یا چهار سال از تاسیس این کانون تعداد مخاطبان ثابت جلسات هفتگی این مجموعه که از اقشار مختلف اجتماع بودند و اکثریت آن را جوانان تشکیل می دادند، به هزاران نفر رسید. این پژوهش درصدد پاسخ به این سوال است که «مشخصه های ارتباطات گروهی در کانون فرهنگی رهپویان وصال شیراز چیست؟» و بدین منظور برخی از گروه های کانون با روش مردمنگاری مورد مطالعه قرار گرفتند. داده های اولیه ی پژوهش از طریق مصاحبه ساختار نیافته با مسئولان کانون، مشاهده مشارکتی، مصاحبه مردمنگارانه و مطالعه اسناد، به دست آمد و برای تحلیل این داده ها از روش تحلیل مضمونی کمک گرفته شد. مشخصه های ارتباطات گروهی حاصل از تحلیل داده ها با عناوینی چون گروه کوچک، گروه در گروه، صمیمیت گروهی، طلبه- دانشجو، هنجارهای رویه ای، نوجوان- جوان، هویت هیئتی، سیف، کافه تجدد و معانقه نامیده شدند. مشخصه نهایی حاصل از تحلیل ها و تفسیرهای این پژوهش را باید «فروپاشی دائم مرزهای گروه کوچک در هیئت» نامید، بدین معنا که به دلیل ابهام در مرزهای هویتی گروه های کوچکی که در دل هیئت به وجود آمده اند، باید شاهد ظهور و انحلال دائمی این گروه ها، در کانون فرهنگی رهپویان وصال شیراز بود.
منابع مشابه
بررسی تفاوت های قومیتی دانشجویان از نظر فعالیت در کانون های فرهنگی دانشگاه ها
کانون های فرهنگی و علمی دانشگاه ها با هدف فراهم آوردن شیوه ای سالم و مفید برای گذران اوقات فراغت دانشجویان و افزایش مهارت های اجتماعی آنان ایجاد شده اند و توسعه یافته اند. با این وجود، به نظر می رسد گروه های مختلف دانشجویی از نظر فعالیت در این کانون ها و استفاده از برنامه های آن وضعیت مشابهی ندارند. از جمله، شواهدی وجود دارند که گاه کانون های علمی، ادبی، و هنری، در کنار انجمن های سیاسی دانشجویی...
متن کاملارتباطات میان فرهنگی افغان های مقیم ایران با ایرانیان بر پایه نظریه هم فرهنگی
حضور مهاجران افغانی در ایران به عنوان بزرگترین قومیت مهاجر در ایران به سالهای دور برمیگردد . هماکنون بخشی از آنان در ایران صاحب فرزند شدند و نسل سوم این مهاجران به ایران بهعنوان زادگاه خود تعلقخاطر دارند. این نسل به سمتی پیش می رود که مطالبات بیشتری از جامعه دارد. اشتراک این دو ملیت در زبان، دین و بخشی از فرهنگ نوع تعاملات اجتماعی را پیچیدهتر کرده است. در میان نظریه پردازان ارتباطات می...
متن کاملنتایج اجتماعی – فرهنگی پیوندهای اقتصادی میان کانون های تجاری خلیج فارس و بنادر هند
ایران و ایرانیان از زمانهای بسیار دور با ساکنان شبه قاره هند ارتباط داشتهاند. این امر از یک طرف ناشی از ضرورت و نیازهای اقتصادی و از طرف دیگر اشتراک فرهنگی و تاریخی دو ملت بوده است. بسیاری از ساکنان و اقوام شبه قاره به ایران مهاجرت کرده و اسکان دائمی یافته بودند. با توجه به انسداد مرزهای جغرافیای شبه قاره و یا صعب العبور بودن آن در شمال و شمالغرب، مراودات و مناسبات ساکنان شبه قاره هند با ایر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه امام صادق علیه السلام - دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023